HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Ruangan sembang2 kosong.

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Admin
Admin


Posts : 21
Join date : 12/01/2009

PostSubject: Ruangan sembang2 kosong.   Wed Jan 21, 2009 3:14 pm

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Ruangan ini adalah untuk korang sume berbual ape jua topik yang korang ingin kongsikan. Ruangan ini membolehkan kita lebih kenal dengan lebih lanjut tentang sahabat2 kite yang lain walaupun kita agak malu untuk berhadapan.
Tetapi diharapkan topik yang dibincangkan tidak menyentuh sensitiviti mane2 pihak. Terima kasih.. afro
Back to top Go down
View user profile http://budakse.forumotion.net
oltromen taro
Admin
avatar

Posts : 21
Join date : 12/01/2009
Age : 28
Location : Isketam Bola

PostSubject: Warkah buat ibu   Wed Jan 21, 2009 3:29 pm

oltromen nak share satu surat untuk ibu yang wat semua oltromen menangis bile mebacanye,paling teruk nangis ialah oltromen dyna. harap korang dapat luangkan masa untuk baca arkah ini walaupun agak panjang..

Mak……..
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari. Dah hampir sepuluh tahun mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kitakan sejuk syahdu masih terasa lagi ini....Mak tau tak.....
itulah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kita dewasa.… dan itu juga terakhir kalinya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh....nak tinggal kan anak-anak mak.....
nak tinggalkan dunia fana ni... mak macam dah sedia.....Seminggu sebelum tu.....mak dah
menganyam tikar mengkuang 3 helai...Akak kata sampai ke pagi mak anyam
tikar tuu.....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...kakak pun rasa hairan...mak tak pernah buat begitu...
lepas itu mak pasang radio kecil di sebelah mak...tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa
rancangan radio tu siaran siam...kengkadang siaran indonesia...mak
terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan
tu digunakan untuk mengiringi mak ke kuburan..lepas itu mak sapu sampah sekeliling
rumah bersih-bersih....lepas itu mak jemur karpet-karpet...lepas itu mak ubahkan sofa ke tempat
lain..mak biarkan ruang tu kosong..rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bagitahu kat mana semua duit dan barang kemas mak..ada kat dalam almari.....
ada kat dalam beg...ada dalam ASB...ada kat dalam Tabung Haji.mak cakap tak berapa cukup lagi...
ada kat dalam gulung tikar...masa tu mak perasan takk..??kita gelak sakan bila mak bagitahu
duit dalam gulung tikar...kita kata mak ni memang pesenn lama
laaa...mak cuma gelak saja...eeemmm..bahagianya saat ituu..
Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3petang mak tiba-tiba sakit perut...bila malam tu kita sampai dari KL...mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampung semua dahpujuk...mak tetap tak mau pergi hospital...
dan cuma tinggal giliran kita sahaja yang belum pujuk. Mak kata mak tak mau duduk dalam
hospital...tapi kita berkeras juga pujuk…nanti di hospital ada doktor...ada
ubat untuk mak…kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut saja..
Mak tetap tak bersetuju.....mak memang degil...
tak salah, anak mak yang ni pun mengikut perangai mak tu.. Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun sakit kami adik beradik
sepakat hantar juga mak ke hospital...
Mak.....
amponkan kami semua...kami nak mak sihat...kami sayang mak...kami tak mahu mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke
hospital....ampon kan kami ye mak....
Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itulah pertama dan terakhir kali
mak naik kereta kita...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kita kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya saja..cukup ke duitt…kita jawab pula...kalau tak cukup,makan banyak duit...mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kita sampai.....mak buat kenduri kesyukuran.....
Dan kita masih ingat lagi...bila kita eksiden terlanggar keling naik motor...Punyalah kita takut...kita warning
kakak kita jangan sesekali bagitahu kat mak.....
Bila balik sahaja kampung....kita cepat-cepat simpan kereta dalam garaj...Tapi mak perasan juga bumper depan
kemek...mak tanya Kenapa...? Selamba saja kita jawab terlangar
pokok bunga...Mak...tujuan kita menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kita kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kita menipu makkan...ampun kan kita....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08/1999
Bila tiba saja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....mak mesti nampak kita jatuh terduduk
di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak...Mesti mak nampak adik terduduk kat
kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn
Mak tau tak...Pagi tu balik dari hospital jam 5.20
pagi kita mamandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam...air mata dah tak mampu ditahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kita rela...Namun alhamdulillah akhirnya kita
sampai juga. disebabkan pagi masih awal,jadi jalan tu lenggang..kosong....sekosong hati ini...
Sepanjang perrjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.....
terasa syahdu dan sayu begitu...dinginnnn....
Mak.....
kita masih ingat lagi...kita baca Al-Quran kat tepi mak temankan mak...Jam 11.00 pagi mak dimandikan....
Anak-anak mak yang pangku masa mak mandi...Mak mesti rasa betapa lembutnya kami
mengosok seluruh tubuh mak...kita gosok kaki mak perlahan-lahan.....
Mak perasan tak..?Makcik yang mandikan mak tu pujuk kita...Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat begitu...jangan nangis ya.."Bila makcik tu kata begitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kita
kawal supaya tak menitik atas mak....
Mak.....
Sampai takat ini surat ni kita tulis...kita nangis ni...Ni kat dalam bilik...baru pukul 4.00pagi..tak ada orang yang bangun lagi…kita dengar nasyid tajuk "anak soleh"kita sedih...kita rindu kat mak..!Takpalah.....nanti bila kita selesai
sembanyang subuh, kita baca yassin untuk mak...mak tunggu ya...!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...Semua anak-anak mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali
terakhir...Semua orang kata mak seolah-olah
senyum saja...Mak rasa tak....masa tu kita sentuh dahi mak...kita rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
kita tak mampu nak cium mak...kita tak daya....kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Air mata kita tak boleh tahan....Mak mesti ingatkan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kita suruh tok imam bacakan doa sebab kita sebak…Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik..badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam....Mak tauu...cuma akak seorang saja anakmak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...
Mak.....
Hari-hariku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...Selepas kita baca yassin dengan kawan-kawan.entah kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar-gambar mak lepas itu apa lagi...
semakin kita tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...Mak tauu...kita cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...kita rasa nak telefon mak...nak cakap dengan mak....anak mak yang ni dah tak betulkan..????Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon kampong...kita cakap dengan kakak..kita nangis lagi.
Puaslah kakak memujuk kita...Akak kata..." tak baik laa nangi..aje..doalah untuk mak..nanti kalau gini saja mak yang susah kat sana.."Dan akhirnya akak juga nangis.....Agaknya mak nampak adegan tu...sebab malam jumaat kata orang roh
balik rumahh...mengharap sedekah dari anak-anaknya...Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat....menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kita berikan.....
Mak....
cukup lah sampai sini dulu....kawan kita dah ketuk pintu bilik tu....kejap lagi kami nak pergi solat subuh
kat masjid...selalunya, kita yang bawak mak naik motorkan...kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula....Mula-mula kita tak tau nak hantar mana surat ini...lepas itu kawan kita bagitahu...simpan saja buat kenangan..kita cuma tau alamat ni aje...tak mengapa ye mak...kita kasi orang
lain baca...kita stop dulu...sebab kawan kita dah lama tunggu tu.akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kita...memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univerisiti. sampai kita boleh rasa naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang...
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kita balas..Sekian terima kasih.
Yang Benar
~Anak mak yang dah tak degil

Pesanan:

• Hargailah kewujudan mak kita

• Hargailah segala pengorbananan mak

• Berbaktilah selagi mereka masih
hidup dan jangan sesekali membantah
segala suruhannya yang baik

• Merendahkan suara ketika berbicara

• Ingatlah kita hanya ada satu ibu dan
satu bapa saja dalam dunia ini..dan
sekiranya Allah menjemput salah
seorang atau kedua-duanya, kita tidak
akan bertemu lagi dengan mereka
sehinggalah hari kebangkitan nanti.

• Doa anak yang soleh sahaja yang
dapat meringankan beban seksa ibu dan
bapa kita.

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
tenko*tenko

avatar

Posts : 9
Join date : 21/01/2009
Location : Isketam Batu

PostSubject: Aiyoo...   Wed Jan 21, 2009 5:54 pm

Brapa panjang daaa...otromen pnyer sembang...haku pon x terbaca...
Jom ar lepak pantai petang nie...tgk ketam angin pon best gk..perut pon msuk angin...

* Paper pon,hormatilah dan sayangilah org tua kita...TANPA mereka sapela kura2...
Back to top Go down
View user profile
jack



Posts : 27
Join date : 13/01/2009
Location : mahligai

PostSubject: to tenko   Wed Jan 28, 2009 6:22 pm

tggu kpulangn ku tenko..
ari kamis atau jumaat aku blk u..
kte g pntai skali ngan oltromen taro.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
kitaro



Posts : 3
Join date : 25/01/2009

PostSubject: erm   Sat Jan 31, 2009 11:19 am

Eyh..huk3...beyeh... Razz
Back to top Go down
View user profile
oltromen taro
Admin
avatar

Posts : 21
Join date : 12/01/2009
Age : 28
Location : Isketam Bola

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Sat Jan 31, 2009 7:49 pm

IIMMMMM BACCKKKKKK!!!!!!!! afro
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin


Posts : 21
Join date : 12/01/2009

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Mon Feb 02, 2009 2:36 am

sedey siot baca artikel tu,huhuhu Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile http://budakse.forumotion.net
jack



Posts : 27
Join date : 13/01/2009
Location : mahligai

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Wed Feb 04, 2009 11:19 am

ak xbca pun sbb pnjg sgt...
len kali pndek kn sket bleh x? Very Happy
Back to top Go down
View user profile
CaPiQ

avatar

Posts : 54
Join date : 15/01/2009
Age : 28
Location : In your heart

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Thu Feb 05, 2009 3:45 am

cube ar amik mase bace sket,memang sedey.... Sad
Back to top Go down
View user profile
ezakiya

avatar

Posts : 5
Join date : 08/02/2009

PostSubject: cerite menarik minggu ini   Sun Feb 08, 2009 11:07 am

cite ni mmg pnjng. TAPI... best.hehe.harap korang dpt amik pengajaran dalam cite nie ye. PEASE NO WAR!!
bagi laki2 yg berniat nak kawin lbih dr 1, mmng sesuai bace cerite ni.huhu.


[b]Izinkan Abang Nikah Satu Lagi...


"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi," Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah.
TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum. Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

" Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak. Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

" Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau. "Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin. "Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham," Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina. Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya. Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya. "Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang.
"

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.



---------------------------------------------------------------

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.


Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.


1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan Abang...

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang... Aliyah sayangkan Abg...

Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan Abg.

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abangg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.
Back to top Go down
View user profile
eiqa



Posts : 16
Join date : 04/02/2009
Age : 28

PostSubject: ????   Sun Feb 08, 2009 11:09 am

korg...
korg ksah x kalo kte wat jaket hitam cm dak kos len wat 2??
KORG KSAH X NK KUAR WIT??
mhl la gak...
ak tanye senior diorg kate dlm rm60-70..
2 pun plg murah...
myb cm nmpk bes skit dr t-shirt2 je...
stju x?? Idea
Back to top Go down
View user profile
eiqa



Posts : 16
Join date : 04/02/2009
Age : 28

PostSubject: sokong!!!!!   Sun Feb 08, 2009 11:22 am

bes r cte ko ezakiya...
2la laki ni x sedar dr..
gtl je lbh..
dah pat yg bgs pun x tau nk bersykr ag...
hahaha
lol!
Back to top Go down
View user profile
jack



Posts : 27
Join date : 13/01/2009
Location : mahligai

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Mon Feb 09, 2009 2:35 pm

aku pn stuju...
cter 2 mmg best...
bkn senang nk cari isteri cam aliyah skang ni Very Happy ...
Back to top Go down
View user profile
ezakiya

avatar

Posts : 5
Join date : 08/02/2009

PostSubject: insaflah anda sblum anda d insafkan   Sun Feb 15, 2009 10:32 am

Sambutlah Valentine Sempena Kejatuhan Islam di Sepanyol
www.iLuvIslam.com
* Al-Marhum Ustaz Rosdi Yusof dan Hasanah Abd. Khafidz
editor : IskethaykaL



Hari Valentine semakin menghampiri. Mawar merah yang bakal diberikan oleh kekasih hati sudah sentiasa terbayang-bayang di mata.
"Terasa begitu indah hidup ini bila ada insan yang meletakkanku sebagai permaisuri di hati…"

Begitulah indahnya perasaan orang yang sedang berkasih-sayang tiap kali 14 Februari muncul. Tanpa disedari, rupa-rupanya budaya menyambut Hari Valentine mempunyai sejarah hitam disebaliknya. Valentine Day adalah suatu perayaan yang berdasarkan kepada pesta jamuan "supercalis" bangsa Romawi kuno di mana setelah mereka masuk agama Nasrani (Kristian), maka berubah menjadi acara keagamaan yang dikaitkan dengan kematian St. Valentine.

Mengikut beberapa sumber, Valentine adalah nama bagi seorang paderi Kristian yang giat menyebarkan agama tersebut di Rom ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Pada masa pemerintahannya, Claudius II telah memenjarakan orang-orang Kristian kerana mengamalkan agama yang bertentangan dengan agamanya. Oleh kerana Valentine seorang penyebar agama Kristian, beliau juga telah ditangkap, diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Orang-orang Kristian menganggap bahawa Valentine merupakan seorang yang mulia kerana sanggup berkorban dan mati demi kasih sayangnya terhadap agama Kristian dan penganut-penganutnya. Dia disamakan dengan Jesus yang kononnya mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya. Valentine bagi penganut agama Kristian adalah lambang kasih sayang sejati diantara seorang hamba dengan Tuhannya dan sesama manusia. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertulis "From your Valentine".

Terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa Valentine adalah sempena hari kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol. Paderi St. Valentino telah mengumumkan hari tersebut sebagai hari kasih sayang kerana padanya Islam adalah ZALIM! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine.

Semoga anda semua mengambil iktibar!!! Mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini padahal ia adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol...


*Artikel ini ditulis oleh Al-Marhum Ustaz Rosdi Yusof dan diolah sedikit oleh Hasanah Abd. Khafidz. Artikel ini telah diterbitkan semula dalam www.drhasanah.com
Back to top Go down
View user profile
CaPiQ

avatar

Posts : 54
Join date : 15/01/2009
Age : 28
Location : In your heart

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Mon Feb 16, 2009 2:08 am

setuju3..
memang sedey cite tue...
aku sentiasa doa supaya dapat isteri cam tu,alangkah bahagianye....
tapi layakkah????hmmm...

pasal jaket tu memang mahal pun tapi ape kesah,sampai kite keja pun ley pakai kn???
aku rase kalu tambah se cos lagi pakai jaket camtu,mesti gempak...
ti sem 3 kite rancang blek,k
Back to top Go down
View user profile
hajar_razak



Posts : 3
Join date : 08/02/2009
Age : 28
Location : butterworth, penang

PostSubject: weh... jaket itam tu..   Thu Feb 19, 2009 12:51 pm

ak setuju... ala.. x kisah la... sehelai untuk 3 taun kat sini.. at least ad kenangan.. smart je ak tgk.. nanti kalo time xm kite pakai sama2 masuk dewan.. haha.. emm.. korang.. setuju la.. dari nak beli tshirt yg bole dapat kat mane2 je.. bek kumpul duet beli jaket tuh.. heh,, chow.. !!
Back to top Go down
View user profile
CaPiQ

avatar

Posts : 54
Join date : 15/01/2009
Age : 28
Location : In your heart

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Thu Feb 19, 2009 7:46 pm

betul tu,tapi aq rase sem nie xley kowt....duit ptptn da abes....
awl sem depan kita pakat arrange dan wat design jaket....dapat ptptn collect wit terus,baru nampak kite unite,kn hajar kn???hehehehe
Back to top Go down
View user profile
tenko*tenko

avatar

Posts : 9
Join date : 21/01/2009
Location : Isketam Batu

PostSubject: ioio   Mon Feb 23, 2009 3:30 pm

Eyh best jugek tu..someone handle la sem depan..best gk ade vest sndiri..
Back to top Go down
View user profile
asuhara

avatar

Posts : 19
Join date : 08/02/2009

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Tue Feb 24, 2009 12:25 pm

if nk cr future wife or husband y bek...
muhasab dri kite dlu...
sesungguhnya ALLAH dh b'firman bhwsanya diciptakan psgn bgimu dr kalangan mu sndri...
lanjutan dpd nie ALLAH dh jelaskn boyz y bek utk grlz y bek n boyz y jht utk grlz y jht...
so, jd lah y bek utk mndpt y bek..
sesungguhnya ALLAH e2 Maha Adil lg Mengetahui ape y bek utk hmbanya...
wallahua'lam...
Back to top Go down
View user profile
phiq



Posts : 9
Join date : 04/02/2009
Age : 27

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Tue Feb 24, 2009 1:45 pm

jap2..
pasal jaket 2 bgus2!!

ak stuju yg amat..

tp 1 kemusykilan bertakhta di hati ku.

iai2..

sapekah en. admin ni??

hmmm.. drunken drunken
Back to top Go down
View user profile
asuhara

avatar

Posts : 19
Join date : 08/02/2009

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Wed Feb 25, 2009 12:32 pm

psl vest 2 ok gk wat..
at least kte de identity t'sndri..huhu
Back to top Go down
View user profile
jack



Posts : 27
Join date : 13/01/2009
Location : mahligai

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Wed Feb 25, 2009 8:28 pm

nk buat vest??????????
xpyh la wei !!!!!!!!!
otromen taro pun xleh nk pkai vest...
ksian beliau...
jaket xper sbb jepun sejuk... lol!
Back to top Go down
View user profile
deloo
Admin
avatar

Posts : 31
Join date : 13/01/2009
Age : 27
Location : ++tempat orang bergelak2..++

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Sun Mar 15, 2009 7:18 pm

nk vest...nk vest...nk vest...
hahaha....
nk jugak!!!!! Laughing
Back to top Go down
View user profile
sue_totallyspices



Posts : 1
Join date : 21/02/2009

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Fri Mar 20, 2009 9:58 am

: o hohoho oltromenTaro...
aku mcm bc j kt laptop ngetop lo....
jengjengjengjeng~~~
Back to top Go down
View user profile
CaPiQ

avatar

Posts : 54
Join date : 15/01/2009
Age : 28
Location : In your heart

PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   Sun Apr 05, 2009 6:44 am

wey,sue,oltromen taro kirim salam,hehehe. die ade mision skrg neyh
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Ruangan sembang2 kosong.   

Back to top Go down
 
Ruangan sembang2 kosong.
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
BeBudak SE Forum :: GENERAL :: Free Talks-
Jump to: